kapitler



KAPITEL 2

Hvad for vi at vide i forordet og hvem henvises der til?
1. "hun var ikke særligt afholdt på skolen efter det hun havde gjort skulle hun aldrig havde været genansat" og det henvises til Eva Bergman.


Hvad er ens ved nutid og fortid?
2. Jeg kan kun se ligheden i at der er otte mænd og fem kvinder på skibet og det er der også på skolen.

Hvor er jolly nigger bank?
3. jeg kan ikke se at der står noget om jolly nigger bank i kaptel 2.

Hvor mange skal på lejrskole? og er der nogle form for symbolik i antallet?
4. der skal 8 mænd/drenge og 5 kvinder/piger med på lejrskolen og det var der også på det skib der snak i 1934.




KAPITEL 3
Skriv en miljøbeskrivelse af burgsvi.
1. den er lidt uhyggelig, der er nogle spøjse mennesker og ting.

Beskriv huset Pemba?
2. besynderligt, lidt uhyggeligt, stort lige ud til vandet.

Hvilken faresignaler viser at noget går galt på lejrturen?
3. Eva ser skygger oppe ovenpå.

Hvad menes "med smækkede vinger"
4.at møllerne står stille betyder også lidt at de er kommet til en spøgelses by.

Hvorfor kalder Eva sparebøssen lidt "småracistisk"?
5. fordi det måske er en neger spare (jeg ved det ikke helt)

Der er 2 ligheder på s.31 hvilket?
6. det kan jeg ikke se!!!




KAPITEL 4


Hvad var eva bange for da hun var lille?
1.hun er bange for det der er bag døre

Hvad hedder hende som passer på huset?
2. hende som passer på huset hedder louise lorshe

Hvad ligger der nede i kældren?
3. der ligger en grav

Hvad slags bøger ligger der i reolen?
4. der ligger fagbøger i reolen

Hvad begyndte det blå og sorte vand at gøre?
5. andet i kælderen begyndte at boble.





KAPITEL 5
Find eksempler i kap.5 hvor der bruges gammeldags sprog?
1. kommer så såre jeg for tid, forgræmmet.

Hvad betyder "i orkanens øje"
2. det ved jeg ikke

Hvad bliver Betty drillet med og hvordan reagere hun?
3. hun bliver drillet med at vandet er sort pga. at hun har været i det og hun reagere på det som om det ikke rør hende

Hvorfor er Anders og Thomas ikke med til fodbold og hvordan ser deres væresle ud
4. det ved jeg ikke helt men Thomas sagde i hvert fald at det ikke kunne være fornøjelser det hele og e har luksus sweeden lige ud til havet.

Hvad smager farsen af
5. den smager af det som huset lugter at kryddernelliker.



KAPITEL 6



Hvad købte Tineke og vide hos købmanden?

1. Nivea fugtighedscreme



Hvad fornemmer Eva på s.63 ?

2. Vind, lyd og bølger.



Hvem af eleverne sammenligner Eva med en af dem der var ombord på Pemba?

3. Johan, Fillip, Max og Edward, Lærke fries hansen og Vibe.





Hvad står der på det gule papir?

4. Alle navnene på dem der var ombord i 1934.









KAPITEL 7





Beskriv episoden på side 69 hvor Franz byder Eva "Velkommen".?

1. Han tager ikke så godt imod hende, han siger at hun ikke bliver en ny frøken Bergman osv.osv. Eva siger til sidst det var da en mærkelig "Velkomsttale" og Franz siger "Hvem siger du er velkommen?"





Hvordan har eleverne været påvirket af den strenge Maria Wagner?

2. Hun var sød før.





Nævn de unaturlige ting der sker i dette kapitel, som leder tanken hen på et unaturligt skib?

3. Bromsen bløder på sin finger, Eva fik en underlig fornemmelse da hun læste hvem der var ombord på skibet.





Beskriv episode i kirken?

4. Eva, Vanessa og Betty sidder på bænken i kirken og Eva siger til Vanessa at hun er nød til at gøre noget ved Franz og Gustav fordi de driller Betty og så snakker de om Betty`s fyldepen at den lige pludselig var begyndt at rulle og at Vanessa kunne høre noget oppe fra Pembas tag og Betty købte fyldepennen hos købmanden i Burgsvig. Eva vil have remsen af vide men det må hun ikke hun siger at de ikke går nogen steder før at hun har fået remsen af vide Anders ender med at sige remsen på latin men Eva ved ikke hvad det betyder på dansk. Bromsen begynder at gå ud men siger så hvad det betyder på dansk.





Hvad mener Bromsen med at "de lever fra hånden i munden" s. 80?

5. at de spiser hvad de kan finde for at overleve.





samling handlingen fra nutid og det der er skrevet med kursiv?

6. Amalies søsyge (Vanessas) køresyge, sorte miss limbo passer Amalie (Betty) passer (Vanessa), Bådmanden drikker (Eva drikker).







KAPITEL 8





Hvad sammenlignes huset med på s. 88?

1. Som et bøgeblad der vugger på åens vand.





Hvorfor finder Eva Anders og Thomas i kælderen og hvad har de gjort?

2. Hun finder dem i kælderen fordi at hun tror der er andre der nede men så er det de tog to og de har rykket på Max grav og taget noget gammelt tøj på.





Bromsens hånd er holdt op med at bløde, fordi Franz har dyppet gaze i kamille. Hvad er dette en parallel til ? at tømreren lavede et opkog og bandte det om Frederik Schiølers tå.







KAPITEL 9





Hvilken stemning er der omkring bordet på s.102?

1. Lidt presset og anspændt.



Hvem er det der får buksevand?

2. Julius.





Hvad er det eleverne siger om Eva?

3. At de synes at det er synd for hende at hun stadig har alkohol problemer.





Hvad er det de spiste til middag?

4. Pasta bollognese og is til dessert.





KAPITEL 10



Der er to steder i kap. 10 hvor forfatteren bruger gentagelser hvilke er de?
1. En nat med et eller andet fx. bølgeslag eller hviskene stemmer.





Beskriv situationen hvor Eva diskuterer tørklædet med Anders Franz og Betty?
2. Eva vil gerne vide hvad de laver og hvorfor tørklædet skal brændes men de vil ikke sige noget om det.





Hvad er det Eva for af vide af Vanessa?
3. At de er 11 personer der bære på en hemmelighed, men hun vil ikke sige hvilken og hun siger også at hun aldrig bliver okay igen.





Hvem ser Eva på stranden om aftnen og hvad er det for en "verdens ældste hemmelighed" de deler?
4. Hun ser Betty og Anders i vand kanten og jeg ved ikke hvad det er for en hemmelighed.



Kapitel 11



Hvordan har Eva det med bag døre?

1. Man ved aldrig hvad der bag dem.



Hvad mener Eva med at huset er ved at forvandle sig?

2. Det er ved at blive til et skib.



Hvorfor ankommer skoleledern klokken fem om morgenen?

3. fordi at han ikke kunne finde vej han falder i søvn i bilen.







Hvad betyder ´Lad aldrig solen gå ned over din vrede`, s. 127?

4. det kan godt være du er vred men lad det ikke gå ud over andre.



Hvilken oplevelse fortæller Thomas om, på s. 131-132, som igen får tankerne hen på et gammelt skib?

5.huset er begyndt at bevæge sig.



Anders, Thomas og Betty finder ud af noget nyt om familien Schiøler på s. 131, hvad er det?

6. At de havde en lille datter som ikke er gammel nok til at komme med på skibet.



Hvorfor vil Thomas have sendt skolelederen Kelberg hjem?

7.
fordi han ødelægger det heller nu er de en mere en de var på skibet.

Kapitel 12











hvad køber Jb hos købmanden?

1.jupiterstang









hvad for nogle flasker var det der stod i købmandsbutikken?

2.jim bean (wihsky)



hvad for en farve havde dragen?

3.blodrød



hvem dykker ned i karret?

4. Johan



Kapitel 13
hvad mener Eva med "at falde i tønden igen"?
1. at hun ikke vil drikke igen.
hvad er årsagen til at Eva kom på afvæning?
2. hun var alkoholiker.
hvad har Lars Bromsen med huset at gøre?
3. ved det ikke forstår det ikke.
hvad for vi afsløret i sluttningen af kap?
4. at den yngste datter der blev i danmark altså Maria schiøler kiftede navn til Maria Wagner og var elevernes klasse lære.











Kapitel 14
Anders reagere kraftigt på ne bemærkning fra Eva?
1. "som om vi var husets håndukker".
hvordan beskrives vejret?
2. der kommer en orkan.
Bromsen fortæller historien fra mozambique hvad skete der?
3. det hus ham og hans kærste boede i blev brændt og hans kærste nåede ikke ud.









Kapitel 15


































































































































































































































hvad fortæller Anders om Maria Wagner?
1. at hun startede med at hedde Maria schiløer.
hvordan har frøken Wagner brugt silke tørklædet?
2. hun brugte det til blinde buk 3 gange om året når eleverne havde pjækket så havde hun bant det rundt om øjnene.
hvorfor vil eleverne ikke lege blindebuk mere?
3. fordi de ikke har pjækket og så er de blevte for store.
hvordan falder frøken Wagner ned fra klippen?
4. børnene skuber hende ud over klippen.
hvorfor ville vessa ikke brænde tørklædet?
5. fordi det var det sidste de havde tilbage af frøken Wagner.
Hvad straffes eleverne især for?
6. at de har dræbt hende.
beskriv situationen for klimaks.
7. det begynder at oversvømme lige så stille.
hvordan slutter bogen?
8. der er kun en udvej og det er igennem karet i kælleren og de bliver nød til at svømme ud gennem slusen i karet.

1 kommentar: